söndag 27 maj 2012

Inspirerad av andra löpare

Jag går ut med Cäta varje kväll. Varje kväll som det är fint väder så har jag sett löpare ute på en kvällsrunda. Det har sett så skönt ut. Själv brukar jag redan ha gjort bort mitt pass. Springer direkt efter jobbet eller mitt på dagen när det är helg. Ikväll tänkte jag dock annorlunda. Varför skulle inte jag kunna springa på kvällen som så många andra!?

Sagt och gjort. Dagens pass påbörjades 20:07. Blev lätt uppvärmning ca 2 km. Gick 200 m, sedan startade passet; snabbdistans. Hade inte riktigt bestämt mig vad jag skulle springa när jag gick ut. Det såg ju bara så skönt ut att springa på kvällen.

Det blev som sagt en snabbdistanspass, ca 5 km. Höll ett väldigt jämnt tempo de första 3 km, 4:22-4:22-4:23, sedan tappade jag lite på tredje, men där fick jag min enda uppförsbacke med; 4:31, för att på sista km ta 4:25, dock med visst stopp vid Vikens enda trafikljus. Hann med ytterligare 49 sekunders löpning innan mitt förutbestämda mål var nått, så ca 5,2 km totalt.

Det kändes bra hela vägen. Testade till och med mina nya glasögon. Det fungerade helt okej. Helt klart värt fler chanser, kanske i ännu soligare väder.

Vill rikta ett tack till alla kvällslöpare som inspirerat mig till detta. Blir nog inte sista gången jag springer på kvällen. Ska skärpa till mig och starta med dubbelpass snart. Gjorde dubbelpass ca var 6:e vecka i Norge. Det var alltid något speciellt, eftersom jag dessutom hade sprungit alla andra dagar den veckan. 8 löppass de tuffaste veckorna. Nu är det bara planerat 6 pass som mest. Kanske det som är förklaringen till mitt missade rekord för två veckor sedan.

Avslutar kvällen i soffan framför Departed. Dessutom blir det en promenad med Cäta. Hoppas jag får se fler livsnjutare där ute.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar