onsdag 11 april 2012

Trött, men vid liv

En kort vecka den här veckan. Känns som om det är tisdag idag, fast jag vet att det är torsdag imorgon. Lustigt.

Igår när det regnade hinkar med vatten och alla vettiga människor stannade inomhus, så gav jag mig ut på en intervallrunda tillsammans med Cäta. Hon drog och jag pinnade på för vad jag var värd där bakom. 12x200 m i sprinttempo blev det, gåvila 40 sekunder. Snabbt och enkelt, men ack så jobbigt. Gäller att sprinta, men inte accumulera mjölksyra. Det är inte det lättaste.

Idag när jag blev medbjuden på en distanstur så var det med blandade känslor. Distans stod det i och för sig även på mitt schema, så det passade bra, men 15-20 km?! Med elitlöparen?! Hmm. Men sällskap är bra, det driver mig framåt. Hade troligen inte sprungit i samma tempo om jag varit ensam, framförallt inte mot slutet.

Jag fick med mig Per och så var vi tre löpare. Ut på Gränsö, samsades efter ett tag om vilken runda vi skulle ta. Jag höftade och sa att rundan borde vara 13-14 km, vilket tillslut visade sig vara 13,62 km. Bra gissat Daniel!

Tempot var beskedligt, men samtidigt är inte Gränsöleden något man leker med. Bitvis går det inte att springa, utan det är tassa, höga knän, snabba fötter, akta roten, lera och plankor att springa över lera med. Gränsöleden är spännande och vacker. Nu blev det ungefär halva leden, plus dryga 3 km dit och tillbaka. Ett bra pass helt enkelt.

Tungt bara att de andra hade mer spring i benen än mig. Var dock inte mer än 60 meter efter till slut. Pust. Pulsen hade stigit till 178 och tempot var i spurtklass. Inte mitt tempo, men deras. Eller mitt också, fast långsammare. Mina ben orkade helt enkelt inte. Vad det beror på kan jag bara spekulera i, men utan mat i kroppen, gårdagens sprintpass, de "korta-snabba-akta-stubben/stenen/gropen" som passet faktiskt innebär. Vem vet, men facit är att jag inte pallade det uppskruvade tempot. Försökte bara bita mig kvar, men när jag väl fick kontakt igen, så kom ytterligare en tempohöjning. Puh. Psykologiskt tungt och jag tappade på nytt. Väl i mål så var jag väldigt nöjd trots allt.

Ska försöka publicera lite träningsplanering och en rekordlista inom kort. Ikväll ska jag bara vila.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar