lördag 28 april 2012

Jag kan inte hålla tempot

18 km med fartökning. Fasen vad skönt det var. 13-14 grader, strålande sol, lätt vind som svalkar och havet. I Västervik är havet alltid nära. Idag blev det "bara" 6 km längs havet. Ett vanligt pass ligger säkert mellan 6-10 km havslöpning.

Åter till dagens pass. Hade slängt ut en kommentar i gästboken i min löparklubb som långpass idag kl 10. Vi har en "frivillig" träning på lördagar (jag anser alla träningar som frivilliga). Tidigare har jag aldrig varit med på något lördagspass, så jag visste inte riktigt vad som väntade mig, om någon annan skulle dyka upp eller hur det skulle bli. I vilket fall som helst så var mitt planerade pass 18 km med fartökning ca 1/3 av sträckan. Fartökningen skulle komma efter ca halva distansen.

Facit blev att jag fick springa ensam. Ingen dök upp vid samlingsplatsen, vilket iof inte förvånade så mycket. Har sprungit mycket själv och var väl mer eller mindre inställd på det redan när jag tog mig ut i morse. Planerade nu att hålla 5:20-tempo för att vid fartökningen gå upp till 4:45 och sen varva ner något mot slutet. Ack så fel jag hade. Var i princip bara tre kilometer som jag klarade av att hålla tempot eller spring långsammare, det var första och de två sista. De 15 km i mitten var jag konstant snabbare än planerat tempo. Då piper klockan ändå till varje km och berättar vilken tid det har tagit och varje gång jag fick en tidsangivelse så tänkte jag att jag måste sänkta tempot. Jag försökte, men det gick inte så bra. Jag lyckades kanske närma mig mitt planerade tempo, men låg nog snarare i 5:10 än 5:20 och i 4:35 än 4:45 på tempohöjningen.

Efter 4,7 km i va 4:35 tempo så var jag precis utanför min dörr. Jag hämtade Cäta och sprang tillbaka till startplatsen, där bilen stod och väntade. Det blev perfekt nerjogg/hundpromenad i ett. Dessutom lyckades jag ju med att springa långsammare än mitt planerade tempo då... :P

Trots mitt misslyckande med tiden, så är jag nöjd. Mitt misslyckande var i vart fall åt rätt håll. Dessutom låg inte pulsen så mycket högre än 150-155 i 5:05-5:10-tempo, så det var kanske jag som hade underskattat min förmåga något.

Det var sista långpasset innan Varvet 12/5. Har bara 7-8 pass kvar innan dess. Shit! Det är snart! Skönt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar