onsdag 8 augusti 2012

Lätta ben på "Måndagsrundan"

Natten till igår så kom jag hem till Västervik igen. Kändes skönt. Två veckor på resande fot sätter sina spår. Man sover inte lika bra på luftmadrass eller på en soffa. Man springer inte lika bra när man inte hittar. Man slarvar lite väl mycket med mat och dryck. Tycker ändå att jag skärpte till mig under den andra veckan. Alkohol endast en dag, då gick jag ändå hem innan 23 och 7 löppass. För att vara semester så är det mer än godkänt. Min första vecka däremot, då var läget nästan det omvända...

Nu är jag som sagt hemma igen. Pussade på Cäta. Läste posten. Pussade mer på Cäta och sen sprang vi på välkända stråk. Visst, jag gillar att upptäcka nytt, men det blir inte så effektivt när det gäller löpningen. Igår när vi sprang så hade jag släppt alla krav på hastighet och tempo. Det var bra gjort, för vi sprang inte snabbt. Hon vill inte. Får nästan släppa henna fritt, men det vågar jag inte i stan. Blev knappt 8 km i knappt 6-tempo.

Idag gick det snabbare. Jag läste på träningschemat och där stod det 10 km lätt distans, 48-51 min. Hmm. Skönt tänkte jag. Vädret var ingen höjdare och OS på tvn, så jag satt kvar lite väl länge. När jag väl gav mig ut så började det regna. Som tur var så slutade det lika snabbt som det kom.

Kilometer 1 gick på 5:02, andra på 4:45, tredje 4:52. Oj. Lätta ben. Bara att fortsätta. Tempot gick upp, även om jag inte forcerade. De sista km gick runt 4:30-tempo. Den sista hela km i 4:22 och sista påbörjade km i 4:10. Utan att forcera. Bra! Totalt blev det 9,52 km i 4:36 min/km i snitt. Bra! Högsta pulsen var 171 och snitt 157. Bra!

Imorgon får jag vila. I alla fall enligt schema.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar