torsdag 27 september 2012

Konsten att hålla igen

Med bara 2 dagar kvar till årets stora mål, Lidingöloppet, så har jag genomfört det sista träningspasset. Lätt, lätt jogg, 3,5 km + 4 stegringslopp. Kändes okej. Kanske inte det där klippet som jag hade önskat, men samtidigt så är det inte idag som jag ska vara på topp.

Fick frågan om jag börjat ladda med mat och vätska än. Shit! Ska man göra det med? Hade i ärlighetens namn inte riktigt tänkt så långt. Eller lite tankar har jag nog haft. Minska fiberintaget, öka vätskeintaget, inget oväntat och ovant för magen med andra ord. Idag blev det pasta, vit pasta. Normalt äter jag fullkorn, men nu tar jag det lite lugnare ett par dagar. På lördagkväll får jag äta igen. Som vanligt alltså.

Jag märkte under den lätta joggen att jag hade väldigt svårt att hålla igen. Jag fick verkligen lägga band på mig själv för att inte springa iväg för snabbt. Som sagt, det är inte idag jag ska vara på topp. Men tror att jag klarade detta.

Vad ska man ha på sig för kläder då? Även detta fick jag en fråga om. Har faktiskt tänkt på det, men inte spikat något, då vädret faktiskt spelar in i det fallet. Utgångspunkten är korta tights, kompressionsstrumpor, tight t-shirt och tävlingslinne. På fötterna blir det Asics DS Trainer och på armen Garmin XT910. De två är nog lördagens säkraste kort. Kläderna spikar jag på lördag.

Lägger man ihop allt detta så visar det att jag har viss orutin när det gäller att toppa formen och förbereda sig inför ett lopp, men egentligen är det inte så konstigt. Det är tredje gången. Alla andra lopp jag genomfört har jag gjort löpande, utan formtoppning.

Nu kan jag bara vila. Snart smäller det. Hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar