söndag 23 september 2012

Långa Terräng-DM 2012

Efter att aldrig ha tävlat i löpning, så har jag det senaste året gjort det totalt 8 gånger. Två av gångerna har det varit i terräng-DM i Småland. Först korta terräng-DM i våras, 4 km och nu långa terräng-DM, 12 km, i Södra Vi.

Klev upp med lätt sovmorgon, 7:15. Gröt som vanligt. Kaffe. Vatten. Hoppade in i duschen och sedan packa väskan. Blev upphämtad 8:20 för avfärd mot Södra Vi. Restid en knapp timme. Vi var två stycken från TBRC som åkte; jag och Hallgren.

Jag ska inte överdriva, men visst skiljer det ljusår mellan våra målsättningar. Båda två hade dagen som avstämmare inför Lidingöloppet nästa lördag, men jag siktade på att göra sub 5:00, Hallgren sub 4:00.

Det var 27 anmälda till loppet, plus ev ett par efteranmälningar förstås. Entusiastiska löpare som åker ut i skogen en söndag för start 10:30. Man kunde nästan ta på stämningen. Vet inte hur många som faktiskt sprang för all vinna. Kändes mer som om fler gjorde som oss, tog det som en formcheck. Starten gick och ett helt gäng med kvicka löpare stack iväg. Jag ville inte rusa, men när klockan pep för 1 km så gjorde den det på 4:17. Det är för snabbt för mig, speciellt om jag ska palla ytterligare 11 km. Jag gjorde helt enkelt det förnuftiga och vred av tempot. Blev därför omsprungen av ett gäng den kommande kilometern. Kände att jag hade ytterligare löpare bakom mig under km 3 och 4. Strax innan en backe runt 4 km så blev jag omsprungen och hörde där efter ingen bakom mig. Shit, är jag sist? tänkte jag. Sprang de kommande 8 km nästan själv. Hade fortfarande ögonkontakt med ryggen på löparen som passerade vid backen. Tänkte att han kanske förbrukade sina krafter för tidigt, så att jag skulle kunna ta honom mot slutet. Ska jag vara ärlig så tog jag igen tid de sista km, men inte tillräckligt. Han kom före.

Jag sprang hela loppet i mitt eget tempo. En enda km hade en km-tid över 5:00, den var 5:04, annars var jag sub 5 hela tiden, vilket var målet. Totalt 4:43 och en 21:a plats. Dvs, det fanns ytterligare löpare bakom mig, som jag aldrig hörde eller såg under resans gång. Skönt! Målsättning 2 uppfylld, att inte komma sist.

Hur som helst så var det ett bra kvitto inför Lidingö. Bara 5 dagar kvar. Resan har bara börjat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar