lördag 8 september 2012

20 k

Efter att inte ha sprungit över huvud taget på 14 dagar, så har de senaste 8 dagarna var lite av en upptrappning. Både för att få tillbaka lite flås, men framför allt för känna in att foten faktiskt är hel och håller för belastningen.

I lördags sprang jag 6 km, lätt jogg på grus och terräng. I måndags 10,6 km distans på grusvägar samt ca 2,5 km asfalt. I onsdags intervaller på bana, men både uppvärmning och nedvarvning på asfalt, totalt ca 3,5 km. Igår 7 km lätt jogg, enbart på asfalt. Så idag var det dax att testa foten på allvar. Det är lördag, så jag har tid. Det är tre veckor kvar till Lidingöloppet och jag har tappat i konditionen. Backar är bra, men idag blev det långpass. Långpass på Gränsö.

Gränsö har en led som går runt hela ön. Den påstås vara 12 km, men enligt min Garmin så var det längre än så, ca 13,5 km. Sprang dessutom fram och tillbaka till Gränsö, totalt noterade jag 20,01 km. Detta efter att ha tagit en omväg på 200 m i slutet på rundan för att faktiskt nå 20 k.

Mina första 13 km gick väldigt bra. Det kändes bra i kroppen och foten. Tempot var lågt, som planerat. Sen någonstans efter 13 km, när glykogenlagren börjar ta slut i muskler och i levern, då blev det tungt. Kände att jag hade något hög plus för hastigheten (fast det kan ha sina förklaringar i dålig kondition och att kroppen faktiskt hade fått jobba 13 km redan). Jag testade helt enkelt att gå 200 m. Det kändes bättre. Sprang sedan på en stund, men kände mig helt energilös. Testade ytterligare en gångsträcka, denna gång bara 60 m. Sprang sedan klart resten av leden, ca 3 km. Tog då en gångpaus på 5 min, för att få komma ner lite i puls och göra det tydligare att de återstående kilometrarna var nedvarvning.

Sammanfattningsvis kan sägas att jag är väldigt nöjd. Jag kom runt på mitt långpass. Tidsåtgången var den näst längsta någonsin. Foten håller. Jag ska inte stressa, men idag kändes det inget, trots ca 10 km på asfalt.

Sen jag kom hem så har jag bara ätit. Det känns i alla fall så. Har i och för sig hunnit med både lunch och middag. Plus att jag var rätt hungrig efter passet.

Imorgon vilar jag. Både fot och själ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar